Провінційне місто Едфу, торговий центр із цукровими фабриками та старим виробництвом глиняного посуду, лежить на невеликій височині приблизно на півдорозі між Луксором та Асуаном.
Його споруда почалася за Птолемеїв у 237 до н.е. , а завершилося 57 р. до н.е. Цей храм зберігся найкраще за єгипетські храми. Однак при його виявленні в 1860 р. він з'явився перед очима Огюста Марієта, одного з директорів Лувру і збирача колекції Єгипетського музею в Каїрі, в жалюгідному стані. Саме він провів відновлювальні роботи у храмі та його реконструкцію, рятуючи спадщину древніх фараонів.
Храм в Едфу присвячений богу Хору, сину Осіріса та Ісіди і має класичну давньоєгипетську архітектуру . Він починається потужним вхідним пілоном, другому за розміром у всьому Єгипті. У відкритому дворі, оточеному колонами, стоїть зображення гігантського Хора-сокола з чорного граніту. Перший гіпостильний зал, прикрашений сценами жертвоприношень, має 18 колон. У другому гіпостильному залі, меншого розміру, але більш витонченому, 12 колон. Через нього шлях лежить у святилище, куди в ті далекі часи допускалися лише посвячені – великі жерці та фараон. У святилищі зберігся наос, висічений із цільної скелі (XXX династія). Рельєфи та написи на стінах храму розповідають про перемогу Хора, який помстився за смерть свого батька богу Сетху та його союзникам, зображеним в образі крокодилів та бегемотів.
Написи на стінах храму Хора - це ціла криниця різних знань. На них можна знайти переліки книг з міфології, астрономії, географії та будівництва. Вони пояснюють символічне значення пропорцій та розмірів архітектурних деталей храмів, посилаючись на міфологічні сюжети та знамениту книгу будівельника пірамід Імхотепа. Там є рецепти приготування божественних олій та куріння, які використовувалися для здійснення обрядів.
Храм в Едфу було взято як зразок під час оформлення єгипетської зали Музею образотворчих мистецтв ім. А.С. Пушкіна у Москві. Навесні 1909 р. майбутній директор музею І.В. Цвєтаєв їздив до Єгипту, щоб познайомитися з його давньою архітектурою. За його словами, саме в Едфу він знайшов форму залу, "якнайкраще підходить до наших розмірів".
Комментарии